راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی
راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی

مقدمه
حق مسلم هر انسانی است که شغلی را به طور آزادانه انتخاب نماید.برای آن که انتخاب شغل مسیر صحیحی را طی کند مشاور تحصیلی وشغلی باید فرد را از نیاز ها ی شغلی مملکت آگاه سازدورغبت ها واستعدادها ی فرد را به او بشناساند.مشاور فقط نقش مشورتی و راهنمایی فرد را به عهده دارد وهیچ گاه فرد را به انتخاب شغل معینی وادار نمی کند. به نظر سوپر[1][1] (1949 )راهنمایی شغلی وحرفه ای فعالیتی است که به آن وسیله اطلاعات لازم وضروری در باره مشاغل مختلف در اختیار مراجع قرار می گیرد.در جریان مشاوره فرد به خود شناسی نائل می آیدوتوانایی های خود و فرصت ها وامکانات استخدامی را می شناسد وبه کمک مشاور با استفاده از تجزیه وتحلیل اطلا عات موجود به انتخاب آزمایشی شغلی که برای فرد مناسب تر است موفق می شود.

مشاور شغلی و حرفه ای به دانش آموز کمک می کند تا بر اساس اطلاعات وشناسایی های حاصل از جریان مشاوره بتواند مناسب ترین وعاقلانه ترین تصمیم را در باره شغل آینده خود انتخاب نماید.تصمیم گیری زمانی عاقلانه ومناسب خواهد بود که فرد از توانایی ها ومحدودیت هایش آگاه باشد و امکانات شغلی جامعه را بشناسد.مشاور شغلی وحرفه ای علاوه بر اطلاع از فنون وروش های مشاوره باید قوه تشخیص وقضاوت صحیح را نیز دارا باشد وبداند که چه موقع وچگونه اطلاعات شغلی وحرفه ای را در دسترس مراجع قرار دهد.
شوستروم وبرومر[1][2](1952)اصول زیر را در جریان مشاوره متذکر می گردند:
1-ارائه اطلاعات در زمان مناسب.یعنی اطلاعات زمانی در اختیار مراجع قرار گیرد که مراجع آمادگی کامل برای درک و پذیرش آن را دارا باشد .برای این کار لازم است در زمینه شناخت مراجع وسایر موارد که به ایجاد روابط صمیمانه می انجامد ومراجع را نیز آماده می سازد اقداماتی مبذول گردد.
2-عینیت اطلاعات. اطلاعات ذهنی نمی تواند به مراجع کمک چندانی کند.با توجه به سن و موقعیت مراجع باید روشی انتخاب گردد که اطلاعات ارائه شده کاملا قابل درک واستفاده باشندبرای هر چه ملموس تر کردن این لطلاعات بهتر است از ابزاری مثل بروشورها ،فرهنگ مشاغل ،فیلم وتصاویر مختلف ،وخلاصه شغل استفاده نمود.
3-پیشنهاد حرف ومشاغل.پیشنهادات مشاور باید پس از شناسایی مراجع انجام گیرد تا نوع حرف و مشاغل پیشنهاد شده با علائق واستعداد مراجع زیاد بیگانه نباشد.پس از ارائه پیشنهاد عکس العمل های کلامی وغیر کلامی مراجع باید دقیقا مورد بحث وبررسی قرار گیرد واز آن ها نتیجه گیری به عمل آید.
4-اطمینان از درک اطلاعات.اطلاعات ارائه شده زمانی موثر ومفید خواهند بود که مراجع آن ها را درک نماید و به کار بندد.بهتر است گام به گام عمل کرده وتا زمانی که از درک کامل اطلاعات توسط مراجع اطمینان حاصل نکرده ایم اطلاعات بعدی را در اختیار او قرار ندهیم.بیان خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط مراجع می تواند به ما اطمینان دهد که وی مطالب را به خوبی درک کرده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, توسط وحید اسکندری